Deze vraag stellen wij ons dagelijks. Alle
supermarktformules hebben één ding gemeen: ze willen het de
klant naar de zin maken. Maar wat wil die kalnt dan? De klant
wil er minstens het aanbod vinden dat hij of zij wenst met veel
gemak en weinig gedoe. Boodschappen “moet” je nu eenmaal doen.
Winkelen is wat anders, daar neem je vaak meer tijd voor, je
vergelijkt aanbod en combineert het met horecabezoek.
De supermarktondernemer wil tevreden klanten en een winstgevende
operatie met waarborgen voor continuïteit. En vastgoed dat dit
mogelijk maakt.
De gemeente wil goede voorzieningen voor haar inwoners, een
leefbare omgeving en de beste ruimtelijke kwaliteit.
De buurt waardeert de voorziening in de nabijheid maar wil geen
last hebben van parkeren, laden en lossen. Andere winkels willen
direct naast de supermarkt-ingang zitten en zo maximaal
profiteren van de bezoekersstroom.
De belegger wil de zekerheid van een sterke huurder die goed en
langjarig aan zijn of haar verplichtingen kan voldoen.
Veel invalshoeken, maar wel met een gedeeld belang.
Supermarktvastgoed begrijpt deze belangen en is in staat om
oplossingen aan te dragen waarin alle belangen gerespecteerd
worden. Door kennis van de verschillende betrokken partijen en
ervaring met vergelijkbare opgaven lukt het om daadkrachtig en
voortvarend oplossingen aan te dragen. Processen gaan sneller
als je goed weet wat ieders belang is en wat hij bereid is
ervoor te doen of te laten.
Er is geen gemeente in Nederland zonder een supermarkt. Voor
elke gemeente is een supermarkt van groot belang. In de eerste
plaats natuurlijk om inwoners en bezoekers de mogelijkheid te
bieden hun dagelijkse boodschappen te doen. Als er meerdere
supermarkten in een plaats zijn dan vindt de consument het
prettig als deze elkaar aanvullen. Als ze te veel op elkaar
lijken of als er lastige knelpunten als parkeerproblemen zijn,
dan zal de consument snel geneigd zijn elders inkopen te doen;
en dan vaak de auto te pakken. Dat is niet wenselijk.
Als trekker bij uitstek vormt een supermarkt een belangrijk
element in de (winkel-)structuur van een plaats. Door een
optimale locatie en positionering voor een supermarkt te
faciliteren, kunnen omringende dagwinkels en overige
voorzieningen profiteren van de trekkracht.
Dit betreft het verbeteren van locaties van bestaande
supermarkten maar biedt ook mogelijkheden als er gedacht wordt
aan het vestigen van een nieuwe supermarkt. Om de meerwaarde
voor alle betrokkenen optimaal te maken vergt een dergelijk
proces een grote kennis van zaken.
Ook in de kleinste kernen of buurten komen we supermarkten
tegen en dat is een goede zaak. De supermarkt heeft er ook een
belangrijke sociale functie: het is vaak dé plek waar de mensen
elkaar ongedwongen kunnen ontmoeten.
Helaas begint het functioneren daarvan druk te staan. Inderdaad:
de problematiek van de Kleine Kernen. Toch zijn er mogelijkheden
om deze belangrijke functie overeind te houden.
Supermarktvastgoed heeft er ervaring mee en weet goed wat wel en
wat niet mogelijk is. Omdat het economisch draagvlak beperkt is,
wordt er in dit soort vraagstukken een groot beroep gedaan op de
kennis en kunde van Supermarktvastgoed. Een oplossing moet zeker
in kleine kernen een gezamenlijke oplossing zijn, waarbij ook
andere activiteiten nauw betrokken worden. Om de kans van slagen
te vergroten is het essentieel dat de supermarkt zo maximaal
mogelijk gefaciliteerd wordt. Want je moet er niet aan denken
dat deze verdwijnt; dan haal je het hart uit zo’n dorp of buurt.
In de regel zal het grootste deel van de supermarktaankopen
per auto gedaan worden. Natuurlijk is dit afhankelijk van de
functie en dus de locatie van de supermarkt. Voor discounters en
de grotere full-service supermarkten is het aandeel autoklanten
groter dan dat dit bij city- of buurtwinkels het geval is.
Gemiddeld bekeken komt ongeveer een kwart van de bezoekers per
fiets; het bestede bedrag per fietsklant is dan wel lager dan
dat van de autoklant. Supermarktvastgoed kent deze materie door
en door, zowel vanuit de theorie als de praktijk. We kunnen
bepalen wat de beste indeling van een parkeerterrein is, hoeveel
fietsplekken er moeten komen en waar ze het geplaatst moeten
worden. Wat in de praktijk de beste afmetingen zijn en welke
routing er nagestreefd moet worden. Allemaal zaken die de klant
veel gemak en weinig gedoe opleveren en daarmee het goed
functioneren van de supermarkt bevorderen.